NC: Spec valved BC Racing Coilover – F:10kg / R:7kg

H πολυαγαπημένη μου Mazdaspeed Coilover, μετά από 50.000 σκληρά χιλιόμετρα, παρέδωσε πνεύμα. Εδώ και ένα χρόνο (από το πρώτο GTCC του 2011) είχα διαπιστώσει ότι το αμάξι είχε αρχίσει να παίρνει μεγαλύτερες του κανονικού κλίσεις στην πίστα. Αλλά εμφανέστερο ήταν το πρόβλημα στο δρόμο, όπου πολλές φορές αισθανόμουν ότι λειτουργούσε μόνο το ελατήριο, το αμάξι έπλεε, κοπανούσε αρκετά, και διάφοροι ενοχλητικοί ήχοι είχαν κάνει την εμφάνιση τους. Επίσης είχα διαπιστώσει ότι το ένα μπροστινό αμορτισέρ έχανε λάδια. Το αποκορύφωμα ήταν σε ένα open day στα Μέγαρα πριν κανένα μήνα, όπου γέλαγε ο κόσμος (και κυρίως ο KingManos!)  όταν πέρναγα στην Κ9 και οι τροχοί ανεβοκατέβαιναν ανεξέλεγκτα λόγω της κακής απόσβεσης (και φυσικά ο χρόνος δεν έπεφτε με καμία κυβέρνηση κάτω από το 1:11.1 παρά τις βελτιώσεις του αυτοκινήτου σε σχέση με το 1:10.6).

Οπότε οι λύσεις ήταν δύο: rebuild της Mazdaspeed ή καινούργια coilover. Όταν το rebuild κοστίζει 500 ευρώ, και με άλλα 210 παίρνεις monotube ανάρτηση, με ρυθμιζόμενα καλάμια, βαλβιδωμένη στα δικά σου specs, η επιλογή φαντάζει μονόδρομος:  BC Racing Coilover! Μα Ταϊβανέζικη ανάρτηση? Ω, ναι! Τα reviews μιλάνε για μια τίμια ανάρτηση, με φοβερό value for money, πολύ καλή απόδοση στην πίστα, από ένα εργοστάσιο που κατασκευάζει αναρτήσεις για τις μεγάλες “φίρμες”.

Από την εποχή του setup του Merlot, έλεγα ότι ήθελα να βάλω 10 κιλά ελατήριο στο NC. Οπότε τα μαμά setup της BC, με 7/5 ή 6/4 ελατήρια, δεν με κάλυπταν. Έτσι αποφάσισα να κάνω ένα custom setup, αφού η εταιρεία σου δίνει τη δυνατότητα αυτή.

Έγινε επαφή με τον Έλληνα αντιπρόσωπο, ο οποίος φυσικά θέλησε να με “προστατέψει” από το λάθος που πάω να κάνω. Με το δίκιο του ο άνθρωπος, αφού αντιμετωπίζει καθημερινά τον μέσο κάτοχο miata που θεωρεί τα 7/5 τραγικά πολλά και ζητάει λιγότερα κιλά. Όταν του εξήγησα τη φύση του αυτοκινήτου, και ότι σε αγωνιστικά NC τα δέκα κιλά πολλοί τα βάζουν πίσω (!), προχώρησε τελικά στην παραγγελία μιας custom βαλβιδωμένης ανάρτησης στα 10/7 κιλά . 710 ευρώ η τιμή, μιλάμε για σκάνδαλο!

Μετά από ενάμιση μήνα, η ανάρτηση ήρθε εχθές. Οπότε σήμερα την τοποθέτησα στο B16 Workshop στην Νέα Μάκρη. Τα παιδιά του Β16, και τον Βασίλη που δούλεψε στο αμάξι μου, τα ήξερα από τους αγώνες. Δεν είχε τύχει όμως να τους επισκεφθώ ποτέ στο συνεργείο τους. Και έκανα ΜΕΓΑ σφάλμα που δεν το είχα κάνει τόσο καιρό! Ήταν η πρώτη φορά, από τις δεκάδες που έχω επισκεφθεί κάποιο συνεργείο για κάποια μετατροπή, που δεν χρειάστηκε να πω το οτιδήποτε (ακόμα και ο Μάλλιαρης χρειάζεται ενίοτε καθοδήγηση). Και όμως, δεν άνοιξα το στόμα μου να κάνω την παραμικρή παρατήρηση. Ο Βασίλης ήξερε άψογα τη δουλειά του, ήξερε ΑΚΡΙΒΩΣ τα σημεία κλειδιά και τις παγίδες της τοποθέτησης, και κυρίως ήξερε πως πρέπει να στηθεί σωστά η ανάρτηση και οι αντιστρεπτικές ώστε να είναι αποτελεσματικές. Η ανάρτηση μπήκε σε μία ωρίτσα, έκανα τη βόλτα μέχρι το Διόνυσο για να κάτσει, γύρισα για να σφιχθούν οι αντιστρεπτικές και να διορθωθούν τυχόν ασυμμετρίες στο ύψος, έκανα την ευθυγράμμιση μου, και έφυγα πριν καλά-καλά να το καταλάβω. Και όλα αυτά με 120 ευρώ! Highly recommended χωρίς δεύτερη σκέψη.

Στα της ανάρτησης τώρα. Βάζοντας τα στοιχεία στο xls του Shaikh, βλέπουμε ότι το roll stiffness εκτοξεύθηκε στις 3927.7 lb-ft/deg από τις 2359.6 που ήταν με την Mazdaspeed (με την μαμά ανάρτηση ήμασταν στις 1436.4 lb-ft/deg). Το Front Roll Couple μετατοπίστηκε προς την υπερστροφή (όπως ήταν αναμενόμενο) με FRC 55.7%, έναντι 58.2% της Mazdaspeed. Αυτό είναι κάτι που ήθελα, ιδίως στις Κ2-Κ3 της Τρίπολης όπου η υποστροφή με ταλαιπωρούσε αρκετά. Αλλά πάλι το setup είναι υποστροφικότερο από το μαμά setup.

Πως μεταφράζονται όλα αυτά στην πράξη? Θα το δούμε στην πίστα. Οι πρώτες εντύπωσεις από το Διόνυσο (τον οποίον ανεβοκατεβήκαμε 3 φορές με τον Μάνο), είναι:

– Η ανάρτηση είναι μια χαρά άνετη για το δρόμο (στα 10 από τα 30 κλικ), όπως ήταν και η 12κιλη του Merlot
– Εξαφανίστηκαν όλοι οι θόρυβοι που με ταλαιπωρούσαν
– Το αμάξι στη δοκιμή χωρίς τις αντιστρεπτικές, έγερνε πολύ λιγότερο από το προηγούμενο setup.
– Το αμάξι με τις αντιστρεπτικές, είχε απλά μηδενικές κλίσεις.
– Το setup είναι υποστροφικό στο δρόμο
– Η απόσβεση των ανωμαλιών είναι καταπληκτική, χωρίς τα άλματα στον αέρα που πολλοί ευφάνταστοι διαδίδουν για τα “σκληρά” setup.
– Το τιμόνι απέκτησε ακόμα μεγαλύτερη σαφήνεια
– Το πιο εντυπωσιακό είναι το μηδαμινό βύθισμα προς τα εμπρός στο φρενάρισμα και προς τα πίσω στην επιτάχυνση.

Για άλλη μια φορά επιβεβαιώνεται το γεγονός ότι όταν το αμορτισέρ είναι σωστά βαλβιδωμένο ώστε να συνεργάζεται με συγκεκριμένης σκληρότητας ελατήρια, τα πολλά κιλά δεν πρέπει να τα φοβάται κανείς.